MythTV.dk

Dansk MythTV forum og hjemsted for den danske oversættelse af MythTV

You are not logged in.

#1 27-02-2013 13:02:21

DragonONE
Member
Registered: 25-02-2013

USB eller PCI(e) - what to choose?

Hej derinde

Jeg går og prøver at sætte mit første MythTV-box op, men min gamle Happauge PVR-500 er nok ikke the shissle længere.
Jeg er derfor på jagt efter en alternativ (og billig) løsning.

Mit signal er DVB-T og boxen skal køre som ren backend og recordings distribueres via UPNP.

Men hvad skal man vælge? Jeg sidder og kigger på den ene type kort efter den anden og er ærlig talt kommet noget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Jeg har en formodning om, at interne kort giver et bedre resultat end usb - men det er bare en tanke?

Hvad ville DU gå efter - og hvorfor?

// Mogens

#2 27-02-2013 21:02:44

nielsdybdahl
Member
Registered: 11-03-2010

Re: USB eller PCI(e) - what to choose?

Jeg ville gå efter USB fordi jeg så vil have mulighed for at skifte boxen med en micromodel uden plads til PCI kort, hvis jeg skulle få lyst til det.

#3 27-02-2013 21:46:09

DragonONE
Member

Jeg har gået og summet lidt efter jeg startede denne tråd og det er gået op for mig, at jeg egentlig ikke har nogen fornemmelse af, hvilke system ressourcer jeg skal forvente at have behov for til serveren...

Maskinen der skal fungere som backend server er en Pentium D, 2.66 GhZ, 2 gb RAM og en bunke forskellige diske

Jeg har en plan om, at MythTv også skal håndtere vores billeder, musik mv. - hvilket skulle være ret lige til. Og så kommer den nok også til at skulle også hoste knægtens minecraft server...

Er maskinen overkill eller?

// Mogens

#4 28-02-2013 20:02:55

Kenni
Administrator
From: trunk/mythtv/i18n
Registered: 18-02-2010
Website

DragonONE wrote:

Jeg har en plan om, at MythTv også skal håndtere vores billeder, musik mv. - hvilket skulle være ret lige til. Og så kommer den nok også til at skulle også hoste knægtens minecraft server...

Er maskinen overkill eller?

Nææ, den er skam fin nok.

Jeg studser dog lidt over din kommentar om at MythTV skal håndtere billeder og musik - når du i dit første indlæg skriver, at du vil distribuere optagelser via uPnP.

Hvis du har tænkt dig udelukkende at benytte mythfrontend til musik og billeder, og ikke til TV, så tror jeg altså godt at du kan finde andre ikke-MythTV løsninger, som egner sig bedre til opgaven end MythTV smile

MythTVs kernekompetence er at håndtere dit TV-signal og at levere det til frontends i husstanden. Ja, du kan godt få mere funktionalitet vha. plugins, men kvaliteten af disse plugins er varierende.

#5 28-02-2013 20:07:12

Kenni
Administrator
Website

DragonONE wrote:

Jeg har en formodning om, at interne kort giver et bedre resultat end usb - men det er bare en tanke?

Ja, det er vist bare en tanke smile Det er et digitalt signal, så om du vælger den ene eller anden løsning, får du den samme datastrøm i sidste ende.

#6 28-02-2013 21:56:54

DragonONE
Member

Hej Kenni

Tak for input

Jeg vil ikke udelukke, at det på sigt kunne være på tale at sætte et par rasberry PI's op, men der hvor der er behov for at se optagelser er i stuen, hvor der står en PS3'er og keder sig. Jeg har en plan om at styre optagerdelen fra mythMote applikationen på Android, jeg kan forestille mig at der nok kommer til at skulle være noget frontend kørende her for at det kan lade sig gøre...   smile

Jeg valgte egentlig MythTv fordi at optagelse og distribution var i samme pakke - har tidligere rodet lidt med mediatomb, hvilket også har fungeret fint, men jeg mangler så bare noget til at optage tv-programmer fra. 

Plugins må vi kigge på wink

// Mogens

#7 28-02-2013 22:24:54

dumb
Member
Registered: 15-03-2010

PS3'en fungere ganske fint som upnp afspiller af optagelser fra en Mythtv backend

#8 28-02-2013 23:02:57

Kenni
Administrator
Website

DragonONE wrote:

Jeg vil ikke udelukke, at det på sigt kunne være på tale at sætte et par rasberry PI's op, men der hvor der er behov for at se optagelser er i stuen, hvor der står en PS3'er og keder sig. Jeg har en plan om at styre optagerdelen fra mythMote applikationen på Android, jeg kan forestille mig at der nok kommer til at skulle være noget frontend kørende her for at det kan lade sig gøre...   smile

Ok...men du kan ikke køre en MythTV frontend på Raspberry Pi. Den har ikke nok RAM til mythfrontend og processoren er alt for svag til at rendere og dekode video. Det eneste som - med en god portion tålmodighed hos brugeren - gør Raspberry Pi i stand til at agere "mediacenter" med andet software, er dens grafikchip, som kan tage sig af rendering og dekodning for de videoformater som er supporteret direkte af hardwaren. Indtil at der er nogen som tilføjer OpenMAX-support til MythTV, så er Raspberry Pi et no-go. Herudover skal mythfrontend stadig igennem en større omskrivning, hvis den skal kunne køre stabilt på 256MB RAM.

Alternativt, så kan du håbe på at XBMC-projektet får held med deres nye PVR-framework og får lavet en bedre integration til MythTV end de har pt.

Hvis du dropper mythfrontend (og dermed dropper billeder+musik fra MythTV) og blot har behov for at opsætte optageregler til din uPnP-afspiller og for at kunne slette optagelser, så kan app'en "MythTV Android Frontend" på sigt blive interessant for dig. Det er en relativ ny app, men de har valgt at lave integrationen med MythTV korrekt fra starten, ved at forbinde til backenden via MythTVs service API. De har ikke tilføjet mulighed for at opsætte regler endnu, men det er vist kun et spørgsmål om tid, før de tilføjer det.

#9 28-02-2013 23:55:05

DragonONE
Member

Den vil jeg helt klart kigge nærmere på - tak for tippet smile

Med hensyn til yderligere frontends, så kommer det nok til at ligge lidt indtil videre og hvem ved? Når jeg engang når dertil, kan det være at der er noget nyt og spændende på markedet smile

// Mogens

Board footer