MythTV.dk

Dansk MythTV forum og hjemsted for den danske oversættelse af MythTV

You are not logged in.

#1 19-02-2013 01:00:55

thoseni
Member
Registered: 02-04-2010

[LØST] HDHomeRun, samtidige optagelser hakker?

[edit 20130402]
Kenni fandt den egentlige årsag til problemet, en fejl i firmwaren til HDHomerun, se http://www.mythtv.dk/viewtopic.php?pid=2542#p2542
Se http://www.mythtv.dk/viewtopic.php?pid=2524#p2524 for hvordan det lykkedes i første omgang at løse problemstillingen med et workaround (hdhomerun kernel drivere)
[/edit]

Hej
Jeg skriver med håbet om en der kan pege mig i den rigtige retning.
(Det forekommer mig at have set et lignende problem beskrevet andetsteds tidligere.
Har dog ikke lige kunne genfinde det.)

Mit setup er ubuntu 12.04, med MythTV 0.25 (fixes) og en HDHomeRun (to tunere). Begge enheder er kablet forbundet til den samme router.

Problemet jeg oplever er at hvis jeg laver to samtidige optagelser bliver begge ødelagt (hakken, pixelering).
Senest da jeg forsøgte at optage Borgen (DR1) og Breaking Bad (Zulu). (Jeg har Yousee i københavnsområdet til info)

Og mit spørgsmål er så om et umiddelbart bedste bud på en årsag? Er det manglende pc-kræfter? Manglende netværkskapacitet eller?

Jeg mener bestemt at jeg tidligere har kunne optage  flere forskellige programmer (også fra forskellige  mux'er) samtidigt, men måske i takt med at kanalerne bliver HD er min maskine (intel d945gsejt baseret) kommet til kort?

Er der nogen med et bud?

på forhånd tak
T

Last edited by thoseni (02-04-2013 10:23:31)

#2 19-02-2013 22:27:22

thoseni
Member

Re: [LØST] HDHomeRun, samtidige optagelser hakker?

Jeg fandt via SiliconDust's forum ud af jeg muligvis ikke er alene med problemstillingen.
Det smager lidt af hvad jeg oplever.

Og i et indlæg af Louis i en anden tråd fandt jeg at man muligvis kan omgå problemerne ved at
bruge dynamiske kernel drivere for HDHomerun i stedet for at anvende Mythtvs egen indbyggede understøttelse.
Det skal jeg have forsøgt mig med.

T

#3 24-02-2013 19:55:15

Louis
Member
Registered: 19-07-2010
Website

Det er rigtigt, at bruge specielle kerne drivere og forsøge buffer size kan gøre at ens system kører bedre.
Af andre forslag kan nævnes at skifte fra Qt til OpenGL motor (Frontend: Indstillinger > Udseende > Tema / Skærmopsætning), og sætte CPU speed op fra low til high (Nok i Indstillinger på Backend) og overveje hvilken hardwareprofil man kører med (Frontend: Indstillinger > Video > Afspilning > Afspilningsprofiler 3/8). Det kan også anbefales at opdagere til MythTV 0.26 (gøres i Mythbuntu control centre)
Desuden er det en god, at sikre at ens tuner kører med nyeste firmware: https://www.silicondust.com/support/hdh … downloads/

Trods ovenstående er det dog ikke lykkedes mig, at kunne benytte begge outputs på min HDHR3-EU tuner. Jeg har dog tænkt mig at kigge på SiliconDusts forum og se om jeg kan finde hjælp der.

#4 24-02-2013 20:19:47

Louis
Member
Website

Jeg har oprettet et indlæg på deres forum: http://www.silicondust.com/forum2/viewt … 21&t=14681 - så må vi se om det gør gavn.

#5 26-02-2013 14:50:16

thoseni
Member

Tak for input Louis.

Jeg skal lige nævne at min opsætning er en mythtvbackend på ubuntu 12.04, hvorpå jeg ikke kører/anvender frontenden overhovedet. Og så frontends på andre maskiner.

Jeg forsøgte forleden at se om jeg kunne få mythtv til at bruge hdhomerun gennem  Dynamiske Kerne Moduler (dkms) Men kom til kort, da jeg skulle konfigurere MythTV.
Her skal man vælge at opsætte hdhomerun-tunerne som DVB  (jeg har ikke lige skærmdumps ved hånden), men grundlæggende kunne jeg få lov at vælge /dev/dvb/adapter/frontend0 eller noget i den dur, blot sagde myth at den ikke kunne få information fra kortet.
Derfor kunne jeg heller ikke scanne kanaler på det.
Så noget i min dvbhdhomerun (dkms) installation er formodentlig forkert (dog ingen åbenlyse fejl i logs),
Det skal jeg se at få fejlsøgt vha LinuxTV DVB apps går jeg ud fra.

I forhold til dit indlæg på silicondust forum, vil jeg sige at det forekommer mig at efter en koldstart af hele mit system, så går optagelser godt så længe der kun bliver optaget een ting ad gangen (og det sker vel hovedsagligt på tuner0).
Ligeså snart der har været gang i flere optagelser (muligvis først når tuner1 er kommet i spil) forringes alt efterfølgende både på tuner0 og tuner 1.

Det er mægtigt frustrerende.

mvh
T

#6 27-02-2013 22:59:29

DragonONE
Member
Registered: 25-02-2013

Hey

Nu skal jeg slet ikke gøre mig klog, men kunne det evt. være et netværks issue?  Jeg ved godt, at HDHomeRun kommer med en 100Mbit port, så der burde være rigelig hul igennem og når dine enheder er placeret på samme lan-segment burde der jo ikke være noget. Det er ikke sådan, at du har noget andet udstyr der står og belaster dit netværk? Jeg tænker bare, at hvis du starter en recording på tuner1, er der jo også behov for mere plads på netværket????   Jeg ved slet ikke hvor meget ip-strømmen fra HDHomeRun boxen fylder, men hvis der er i forvejen er belastning på netværket eller routeren måske ikke er den bedste til at styre trafikken, så kan der, teoretisk, opstå nogle flaskehalse...

// Mogens

#7 01-03-2013 08:55:45

Grisen
Member
Registered: 03-04-2010

Samme problem her. Jeg vil prøve at følge denne guide: http://www.b4net.dk/?p=227
Mit setup fungerede problemfrit længe, men efter opgradering til 0.25 spiller det ikke...

VH

Grisen

Edit: Kan se at det er den guide der allerede er linket til højere oppe i tråden

Last edited by Grisen (01-03-2013 08:58:36)

#8 01-03-2013 11:36:07

Grisen
Member

Nu har jeg prøvet som i guiden at skifte til dkms-drivere, og jeg har ikke mere hakkeri. Så vidt så godt. Desværre låste de to frontends jeg havde kørende da den ene kanal skiftede program. Backenden loggede ikke noget usædvanligt, men den ene frontend loggede:

Mar  1 10:08:36 W500 mythfrontend[6775]: E CoreContext mythplayer.cpp:2101 (PrebufferEnoughFrames) Player(0): Waited too long for decoder to fill video buff$
Mar  1 10:08:36 W500 mythfrontend[6775]: I CoreContext tv_play.cpp:2121 (HandleStateChange) TV: Attempting to change from WatchingLiveTV to None
Mar  1 10:08:36 W500 mythfrontend[6775]: W CoreContext mythplayer.cpp:2958 (PauseDecoder) Player(0): Waited 100ms for decoder to pause
Mar  1 10:08:51  mythfrontend[6775]: last message repeated 99 times
Mar  1 10:08:51 W500 mythfrontend[6775]: E CoreContext mythplayer.cpp:3017 (DecoderEnd) Player(0): Failed to stop decoder loop.

Idéer?

VH

#9 01-03-2013 12:02:47

thoseni
Member

Hej Grisen

Til det sidste problem du nu får har jeg ikke umiddelbart ideer.

Men jeg forsøgte også forleden at følge guiden fra b4net.dk, men det lykkedes mig ikke at få det til at spille overhovedet.
Orker du kort skrive her præcis hvad du gjorde/ikke gjorde i guiden og evt. din præcise konfiguration os/mythtv version?

mvh
T

#10 01-03-2013 12:36:37

Grisen
Member

Ja, selvfølgelig. Min server er en virtuel maskine på ESXi4. Serverhardware er en Opteron 6128 med 32GB ram og 2x2TB diske. Den virtuelle maskine har 2vcpu'er og 8GB ram.
Den virtuelle maskine er en Ubuntu 12.04, og Myth er 0.25 opdateret med mythbuntu repos (min frontend siger 0.25.3-34-g0f6b764):

ps@tv:~$ cat /etc/issue
Ubuntu 12.04.2 LTS \n \l

ps@tv:~$ uname -r
3.2.0-35-generic

Jeg gjorde følgende:

- Opdaterede firmware til 20130117
- Tilføjede ppa som i guiden
- Tilføjede pakkerne som i guiden, plus generel opdatering af maskinen
- Tilføjede dvb_hdhomerun til /etc/modules
- Rettede /etc/dvbhdhomerun så  den afspejler min hdhomerun, mere specifikt:
[1210C4BF-0]
tuner_type=DVB-T

[1210C4BF-1]
tuner_type=DVB-T
- Gik ind i Backendsetup'en og tilføjede de to tunere som DVB.
- Bandt de to tunere sammen med min kilde
- Fjernede sammenbindingen mellem de gamle hdhr og kilden

Det var sådan set det....
Jeg har i øvrigt ikke haft flere crashes ved programskift, og der har kørt to eller tre frontends indtil nu....

VH

Grisen

#11 01-03-2013 21:16:21

thoseni
Member

Grisen wrote:

Ja, selvfølgelig. Min server er en virtuel maskine på ESXi4. Serverhardware er en Opteron 6128 med 32GB ram og 2x2TB diske. Den virtuelle maskine har 2vcpu'er og 8GB ram.
Den virtuelle maskine er en Ubuntu 12.04, og Myth er 0.25 opdateret med mythbuntu repos (min frontend siger 0.25.3-34-g0f6b764):

Tak Grisen. Ok, min hardware er betydeligt mindre resourcestærk.
Jeg forsøgte dog at lave lidt netværk og harddisk overvågning med nethogs og iotop. Med to samtidige optagelser synes jeg dog betemt ikke at det så ud til at min maskine var i knæ.

Grisen wrote:

J
ps@tv:~$ cat /etc/issue
Ubuntu 12.04.2 LTS \n \l

ps@tv:~$ uname -r
3.2.0-35-generic

Eneste forskel er at jeg er på 3.2.0-38-generic-pae

Grisen wrote:

J
Jeg gjorde følgende:

- Opdaterede firmware til 20130117
- Tilføjede ppa som i guiden
- Tilføjede pakkerne som i guiden, plus generel opdatering af maskinen
- Tilføjede dvb_hdhomerun til /etc/modules
- Rettede /etc/dvbhdhomerun så  den afspejler min hdhomerun, mere specifikt:
[1210C4BF-0]
tuner_type=DVB-T

[1210C4BF-1]
tuner_type=DVB-T
- Gik ind i Backendsetup'en og tilføjede de to tunere som DVB.
- Bandt de to tunere sammen med min kilde
- Fjernede sammenbindingen mellem de gamle hdhr og kilden

Det var sådan set det....
Jeg har i øvrigt ikke haft flere crashes ved programskift, og der har kørt to eller tre frontends indtil nu....

VH

Grisen

Jeg er misundelig! smile
Og iøvrigt betyder det så ikke at vi burde oprette en fejlrapport mod MythTV?

Jeg synes det var de skridt jeg fulgte. Jeg kom dog aldrig til at jeg kunne tilføje tunerne i Myth.
Min tuner er dog sat til DVB-C.

Og jeg oplever følgende der undrer mig:
Jeg kan gå direkte på hdhomerun (fra en anden maskine end min backend dog) vha hdhomerun_config_gui og tune på en station og se den uden mærkbare pixeleringer (de kan endda i det tilfælde skyldes at det foregår
wireless).
Hvis jeg fra den samme maskine går ind og ser en station der er tunet ind på af MythTv (fordi den er ved at optage den) så er pixeleringerne der i stor grad?
Synes ikke det giver mening. Så der er nok noget jeg fejlfortolker.

Håber snart at få tid til at forsøge at installere hdhomerun som dvb-tunere igen.

fortsat god weekend
T

#12 02-03-2013 13:44:14

Louis
Member
Website

@thonseni

Dumt spørgsmål, men det er på backenden at du installere kernemoduler og sætter tuner op?

Jeg tror ikke, at det er en fejl i selve MythTV. Selv HDHomeRun config giver problemer. Når jeg bruger begge tunere i det program, er symbolkvaliteten meget lav på tuner1 og jeg får kun 0,2 mb/s igennem.

Jeg har fået svar i min tråd på forumtråd på Silicondusts forum, hvor en anbefaler mig at flytte tuner. Det vil jeg prøve, men jeg tvivler på, at det hjælper.

Min dvbhomerun konfigurationsfil kan se her. tuner1 er deaktiveret da når den som sagt er i brug sammen med tuner0, ja så fucker det op.

Mit TUNER-ID er erstattet af NUMMERET.

[== Undefined ==]
louis@hostnavn:~$ cat /etc/dvbhdhomerun 
# Remember to exchange the XXXXYYYY-Z with the serial number of your HDHomeRun
# tuner:

# Auto detect tuner type is not possible in all cases, so you can force it
# DVB-C
# DVB-T
# ATSC

[NUMMERET-0]
tuner_type=DVB-C

[NUMMERET-1]
tuner_type=DVB-C

# You can use a full name including tuner ID. Meaning the tuner will appear as
# "HDHomeRun DVB-C 1234EA3D-0" instead of just "HDHomeRun DVB-C" in for example
# TVHeadend.

[NUMMERET-0]
use_full_name=true

[NUMMERET-1]
use_full_name=true

# You can disable certain tuners. As default all detected hdhomeruns are used

[NUMMERET-1]
disable=true

Last edited by Louis (02-03-2013 13:52:55)

#13 04-03-2013 22:31:09

thoseni
Member

Louis wrote:

@thonseni

Dumt spørgsmål, men det er på backenden at du installere kernemoduler og sætter tuner op?

Jo, det er på backend'en  ;-)

Louis wrote:

Jeg tror ikke, at det er en fejl i selve MythTV. Selv HDHomeRun config giver problemer. Når jeg bruger begge tunere i det program, er symbolkvaliteten meget lav på tuner1 og jeg får kun 0,2 mb/s igennem.

Det er muligvis forskellige fejl vi oplever så.
Jeg har lige forsøgt mig med HDHomeRun Low level packet loss test.
Jeg afviklede følgende på min backend

hdhomerun_config 121A4769 set /tuner1/channel 626
hdhomerun_config 121A4769 set /tuner1/program 6110
hdhomerun_config 121A4769 save /tuner1/ /data/test/zulu.mpg

hvor 121A4768 er hdhomerun device id, channel og program gælder p.t for yousee kabel nordsjælland.

Det giver lutter ".", hvilket betyder alt vel, Når jeg afbryder sidste kommando bekræftes dette

23353 packets received, 0 overflow errors, 0 network errors, 0 transport errors, 0 sequence errors

Jeg satte samtidig også en anden optagelse igang på samme vis på tuner0.
Den går også glat igennem.
Jeg kan afspille begge i VLC og de kommer helt og aldeles uden nogen form for artefakter.

Derfor er min umiddelbare bedste bud at det er et eller andet i MythTv&Co der forårsager problemet (som jeg oplever det) med pixelering i optagelserne.

Jeg har stadig ikke fået succes med at installere dkms-drivere for hdhomerun og opsætte hdhomerun som dvb-c tuner derigennem i MythTv.
Men ligenu hænger MythTV i en tynd tråd her i huset. :-/

Louis wrote:

Jeg har fået svar i min tråd på forumtråd på Silicondusts forum, hvor en anbefaler mig at flytte tuner. Det vil jeg prøve, men jeg tvivler på, at det hjælper.

Jeg så godt der var en der var kommet med det forslag. Spændt på at høre om det løser problemet for dig. Synes dog også det lyder mystisk hvis det gør.

mvh
T

#14 16-03-2013 22:00:39

thoseni
Member

Efter at have brugt mange timer på alverdens forsøg lykkedes det også for mig at få hdhomerun'en til at virke i Myth igen.
Ikke med MythTVs egen hdhr understøttelse, men med dkms somnævnt tidligere i tråden.

Det sidste har jeg haft forsøgt en del gange uden held, men til sidst, inspireret af Jensk og Kennis snak i http://www.mythtv.dk/viewtopic.php?id=461, fik jeg gjort de rette ting i den rette rækkefølge.
Der er stadig et element af sort magi i det for mig, men jeg

1. startede mythtv-setup (og stoppede myth-backend)

2. fjernede mine eksisterende hdhomerun optage kortdefinitioner

3. fjernede alle kanaler (og dermed transports?)

4. afsluttede mythtv-setup

5. installede hdhromrun dkms drivere (se link tidligere i tråden)

6. tilrettede /etc/dvbhdhomerun (i mit tilfælde til dvb-c type)

7. genstartede maskinen

8. startede mythtv-setup

9. tilføjede hdhhomerun tunerne som dvb-tunere

10. skabte de nødvendige input-realtioner

11. scannede efter kanaler

Og nu kan jeg igen optage pixeleringsfrit på flere mux samtidigt.
Undervejs har jeg også  haft øget tcp sende og modtagebufferne, den indstilling har jeg beholdt.

Tilbage er så det kedelige faktum at noget på et eller andet sted på et tidspunkt er blevet "fikset" så mythtvs egen hdhomerun-understøttelse ikke fungerer længere. Men hvor, ubuntu (som jeg kører 12.04) eller mythtv (jeg kunne hverken få det til at virke i 0.25 eller 0.26) eller er det muligvis tv-udbyderen (i mit tilfælde yousee) der har ændret et eller andet?

Jeg har (ligesom flere andre) bemærket at signalstyrken for en hdhomerun tuner i mythtv står til kun godt 50% med Mythtvs egen understøttelse, mens når man bruger enten dkms eller hdhomerun_config_gui står signalstyrken på 90+%.

Kunne være interessant på et tidpunkt at få det fejlsøgt til bunds. Men hvor starter man?
Ligenu er jeg blot glad for at min Mythtvoptager er brugbar igen. :-)

Tak for den indirekte hjælp, Jensk og Kenni, og for den øvrige input Louis, Grisen o.a.
mvh
T

#15 17-03-2013 16:13:27

jensk
Member
Registered: 18-04-2010

Ja det er kringlet at det skal være så svært at få HDhomerun til at fungere med mythtv - i hvert fald under ubuntu/mythbuntu. Hver for sig er Mythtv, Ubuntu/Mythbuntu og HDhomerun jo gode og effektive produkter. Tidligere har det været relativt problemfrit at få det tilat virke men i de seneste versioner er det hele lissom skredet i grøften. Kun takket Villys DKMS drivere kan det bringes til at fungere.

Jeg har selv valgt at tage udgangspunkt i Ubuntu server i stedet for mythbuntu pga den længere supporttid for server LTS udgaverne. En overgang troede jeg at alle mine problemer skyldtes den lidt anderledes kernel der er med serverudgaverne. Det var dog ikke tilfældet. Hvis jeg startede helt forfra viste det sig at fungere helt fint med  følgende overordnede opskrift:
Install Ubuntu server.
opdater og installer nyeste kernel (aktuelt 3.5.0.xx)
installer hdhomerun dkms drivere
Installer lubuntu-desktop (ville egentlig gerne undvære dette men mythtv-setup kan kke køre uden en lokal grafisk brugergrænseflade)
Installer mythbuntu-control-centre, nfs-common, xmltv og sikkert et par andre småting jeg ikke kan huske lige på stående fod - har ikke lige adgang til min dokumentation.
I mythbuntu-control-centre installer både frontend og primary backend - frontend er nødvendig for at kunne vælge et ordentligt tema til backenden - kan ikke overskue default temaet.

Opsæt backend med dvb-hdhomerun tunere - forbind til videokilde - scan efter kanaler på alle Yousee frekvenser start med 143000000 Hz og 6875000 symbol rate.
Yousee frekvenser kan findes med kommanden "hdhomerun_config scan 0 > frekvenser.txt" - tager ca. 30 minutter. Se i frekvenser.txt efter Yousee frekvenserne med data.
Tag hver af disse frekvenser og scan.
Slut af med at lave et scan på alle eksisterende transports. Så skulle alle Yousee kanalerne komme i hus.
konfigurer dk_dr_2012 grabber: "tv_grab_d_dr_2012 --configure --config-file Yousee.xmltv" - sørg for at den efterfølgende Yousee.xmltv ligger i ~/.mythtv

Herefter er opgaven den sædvanlige med at koble xmltv.ids med de scannede kanaler.

Liste over xmltvid's "tv_grab_dk_dr_2012 --list-channels --config-file Yousee.xmltv --output xmltv.ids"

Det blev så til en hurtigudgave af min opskrift på at lave en backend server baseret på Ubuntu server og hdhomerun tunere.

Last edited by jensk (17-03-2013 23:07:57)

#16 19-03-2013 22:30:22

supremebot
Member
Registered: 09-07-2011

"Jeg har (ligesom flere andre) bemærket at signalstyrken for en hdhomerun tuner i mythtv står til kun godt 50% med Mythtvs egen understøttelse, mens når man bruger enten dkms eller hdhomerun_config_gui står signalstyrken på 90+%."

Dette har jeg en løsning på, problemet er at mythtv kommer som standart med en driver til HDhomerun, den virker bare ikke ordenligt og det er den der gør at du kun har et signal styrke på 50 %.

Løsningen er at installere DKMS driver od sæt den som du gør men istedet for at vælge hdhomerun under opsætning af mythtv backend skal du vælge standart "DVB capture card".
På den måde bruger den installede DKMS driveren istedet for den som standart kommer med mythtv og du skulle gerne have signal styrker over 50%

ps. jeg syntes den /etc/hdhomerun konfiguration ser lidt mærkelig ud sådan her ser min ud:

[== Undefined ==]
# Remember to exchange the XXXXYYYY-Z with the serial number of your HDHomeRun
# tuner:

# Auto detect tuner type is not possible in all cases, so you can force it
# DVB-C
# DVB-T
# ATSC

[122075C2-0]
tuner_type=DVB-C
use_full_name=true

[122075C2-1]
tuner_type=DVB-C
use_full_name=true

# You can use a full name including tuner ID. Meaning the tuner will appear as
# "HDHomeRun DVB-C 1234EA3D-0" instead of just "HDHomeRun DVB-C" in for example
# TVHeadend.

[XXXXYYYY-0]
#use_full_name=true

# You can disable certain tuners. As default all detected hdhomeruns are used

[XXXXYYYY-2]
#disable=true

# Enable additional logging  from libhdhomerun itself
[libhdhomerun]
#enable=true
#logfile=/var/log/dvbhdhomerun_libhdhomerun.log

#17 19-03-2013 23:58:21

Kenni
Administrator
From: trunk/mythtv/i18n
Registered: 18-02-2010
Website

supremebot wrote:

"Jeg har (ligesom flere andre) bemærket at signalstyrken for en hdhomerun tuner i mythtv står til kun godt 50% med Mythtvs egen understøttelse, mens når man bruger enten dkms eller hdhomerun_config_gui står signalstyrken på 90+%."

Dette har jeg en løsning på, problemet er at mythtv kommer som standart med en driver til HDhomerun, den virker bare ikke ordenligt og det er den der gør at du kun har et signal styrke på 50 %.

supremebot, hvis det du omtaler som "signal styrke" stammer fra MythTVs OSD med hhv. integreret driver samt kernemodul, så sammenligner du æbler med meloner. Hvis tallet stammer fra tuner status via hdhomerun_config, hvor der er tunet ind på den eksakt samme kanal med begge drivere, så er det en anden snak - og potentielt noget som kunne føre os i retningen af det *reelle* problem...så, hvor stammer tallene fra?

#18 20-03-2013 14:50:53

thoseni
Member

Kenni wrote:
supremebot wrote:

supremebot, hvis det du omtaler som "signal styrke" stammer fra MythTVs OSD med hhv. integreret driver samt kernemodul, så sammenligner du æbler med meloner. Hvis tallet stammer fra tuner status via hdhomerun_config, hvor der er tunet ind på den eksakt samme kanal med begge drivere, så er det en anden snak - og potentielt noget som kunne føre os i retningen af det *reelle* problem...så, hvor stammer tallene fra?

Kenni, vil lige høre om jeg har forstået din lakmusprøve korrekt.

1. MythTV-hdhomerun optagerkort

2. MythTV-dbv-adapter (dkms-hdhomerun optagerkort)

Sammenligningen foregår ved "hdhomerun_config <device id> get /tuner<n>/status" hvor man i hvert tilfælde har valgt "Se live TV " på det samme program i Myth.

Den prøve har jeg ikke konkret selv forsøgt endnu.
De meloner og pærer jeg har sammenlignet indtil videre, og undret mig over, er når jeg i Mythtv vil scanne efter kanaler. Hvis det er (1) der benyttes så er signalstyrken Mythtv viser ~50%, hvis det (2) der benyttes er den >90%.

Men jeg vil gøre som du foreslår og se hvad hdomerun_config egentlig siger.

mvh
T

#19 20-03-2013 19:17:48

Kenni
Administrator
Website

thoseni wrote:

Kenni, vil lige høre om jeg har forstået din lakmusprøve korrekt.

1. MythTV-hdhomerun optagerkort

2. MythTV-dbv-adapter (dkms-hdhomerun optagerkort)

Sammenligningen foregår ved "hdhomerun_config <device id> get /tuner<n>/status" hvor man i hvert tilfælde har valgt "Se live TV " på det samme program i Myth.

Præcis - og tuneren skal også være den samme. Umiddelbart vil jeg mene, at enhver test af (1), hvor det er muligt at se en difference i signal styrke i MythTV eller hdhomerun_config, som hænger sammen med fungerende/ikke-fungerende TV, kunne være yderst interessant.

Nu prøvede jeg selv lige at kigge på min signal styrke i MythTV med (1) på 0.26-fixes (som fungerer fint hos mig) og den afslørede noget meget interessant, som kunne indikere, at de 50% ikke har noget med det reelle problem at gøre:
- Når jeg zapper rundt mellem LiveTV kanaler, er signalstyrken tilsyneladende altid 50% ved hvert kanalskift. Hvis jeg samtidig kigger på hdhomerun_config (eller _gui i dette tilfælde), så siger den 98% i signal styrke.
- Hvis jeg aktiverer MythTVs signalmonitor så siger den også 98% (Standard tastaturgenvej er Alt+F7 - hvis det ikke virker, så ret tastaturgenvejen til Alt+7, det var jeg nødt til her på Mythbuntu 12.04).

...så det lader umiddelbart til, at der er noget galt i udregningen af signalstyrke ved kanalskift. Får du 50% eller 90%+ ved aktivering af signalmonitoren i MythTV med (1)? Eftersom at det virker fint på mit system med 50% tvivler jeg på, at det er andet end en falsk alarm.

#20 20-03-2013 22:31:21

Kenni
Administrator
Website

Nå, nu har jeg fundet min gamle Thinkpad frem fra skabet, har installeret Mythbuntu 12.04.2 på den, har opgraderet til 0.26-fixes vha. Mythbuntu kontrolpanelet, har fjernet min ene HDHR3-EU fra mit produktionsmiljø og har tilføjet tuneren til denne backend i stedet. Jeg har oprettet tre virtuelle tunere pr. fysisk tuner, så den har seks virtuelle tunere.

Jeg har siddet og zappet rundt den seneste halve time, jeg oplevede kun kortvarigt pixelering da jeg var oppe på fem samtidige optagelser hvoraf tre var HD (fire optagelser samtidig med live TV blev afspillet)...men jeg har endnu ikke været i stand til at genskabe problemet ved 1-4 samtidige optagelser, så det lod mere til at være et performanceproblem end dét som I oplever.

Jeg tror at jeg prøver at rode med firmwaren, for at se om det kan fremprovokere problemet.

#21 20-03-2013 23:01:52

Kenni
Administrator
Website

Så fik jeg genskabt problemet - det er firmware 20130117 som triggede problemet.

Problemet løses øjeblikkeligt når jeg nedgraderer til firmware 20120405.

Firmwaren kan hentes herfra:
HDHR3-EU: http://download.silicondust.com/hdhomer … 120405.bin
HDHR-EU: http://download.silicondust.com/hdhomer … 120405.bin

Installationsguide på Mythbuntu 12.04.x:
1. Start en terminal og luk mythtv-backend:
$ sudo stop mythtv-backend

2. Kør Applications -> Multimedia -> HDHomerun Config GUI

3. Vælg tuneren, klik på fanebladet "Upgrade", vælg den downloadede firmware, klik på Upgrade.

4. Vent 3-4 minutter, programmet kommer formentlig op med en communication error undervejs når tuneren genstarter. Tryk "Rescan" et par gange og bemærk at firmware-versionen nu er 20120405. Luk HDHomerun Config GUI

5. Start backenden:
$ sudo start mythtv-backend

6. Start frontenden og kontroller at pixeleringen nu er væk smile

Nu hvor jeg alligevel har sat et testsystem op, prøver jeg at se om jeg kan finde en mere permanent løsning. Jeg skriver igen når jeg har fået kigget på det.

#22 21-03-2013 08:34:38

jensk
Member

Hej Kenni.
Tak for udredningen - det er godt at på pinpoint'et årsagen.

Jeg er lidt uklar på om du i dine tests af firmware'n har brugt mythtv's interne hdhomerun drivere eller om du har brugt dkms driverne?

#23 21-03-2013 09:23:27

Kenni
Administrator
Website

Hej Jens

Det er udelukkende med MythTVs HDHomerun implementation. Jeg prøvede efterfølgende i går at patche MythTV interne libhdhomerun op til 20130117, men det afhjalp desværre ikke problemet. Jeg fandt vha. debug-funktionen i hdhomerun_config ud af, at der forekommer nogle overflows på tuneren med MythTVs HDHomerun implementation på 20130117 firmware, som ikke forekommer ved VLC med selvsamme firmware. Jeg graver mere i det i aften.

#24 21-03-2013 22:59:45

thoseni
Member

Kenni wrote:

Hej Jens

Det er udelukkende med MythTVs HDHomerun implementation. Jeg prøvede efterfølgende i går at patche MythTV interne libhdhomerun op til 20130117, men det afhjalp desværre ikke problemet. Jeg fandt vha. debug-funktionen i hdhomerun_config ud af, at der forekommer nogle overflows på tuneren med MythTVs HDHomerun implementation på 20130117 firmware, som ikke forekommer ved VLC med selvsamme firmware. Jeg graver mere i det i aften.

Kenni, jeg tager igen hatten af for din indsats! (Og din evne til altid lige at kunne hive ninja-tricks ud af ærmet)

Jeg er så stadig mystificeret over at jeg bestemt mener jeg først opgraderede hdhr's firmware *efter* at jeg oplevede pixeleringen. Netop i et forsøg på at få pixeleringen væk.
Men det lader jeg ligge indtil videre.

Har du stadig brug for at jeg forsøger "lakmusprøven"?
Jeg har kun een HDHR og udfordringen er så at når jeg roder frem og tilbage så skal der på et tidspunkt scannes kanaler og sættes xmltv-id'er op påny.
Og lige præcis den proces synes jeg er pænt omstændelig ;-/
(Det er faktisk en helt ny tråd værdig at vi får diskuteret om der kan rettes op på det i mythtv, så kanalskanning kunne blive lige så smertefrit som på mange tv, overvejer efterhånden selv at komme i gang med at kigge på mythtvs kode ...men det er jo en anden snak)

T

#25 22-03-2013 00:14:19

Kenni
Administrator
Website

thoseni wrote:

Jeg er så stadig mystificeret over at jeg bestemt mener jeg først opgraderede hdhr's firmware *efter* at jeg oplevede pixeleringen. Netop i et forsøg på at få pixeleringen væk.
Men det lader jeg ligge indtil videre.

Kan du huske om du opgraderede fra firmware 20120405 eller fra en nyere beta-version til 20130117? Jeg tror at dét problem som jeg ser, blev introduceret i et beta-release mellem 20120405 og 20130117. Desuden, kan det måske være fordi, at du ikke havde sat net.core.rmem_max=1048576? (som beskrevet i bunden af http://www.silicondust.com/support/hdho … s/mythtv/). Ubuntu/Mythbuntu 12.04 kom med en lavere standardværdi, som kunne forårsage pixelering. For et par måneder siden blev dette fixet i Mythbuntu, men hvis du førhen ikke manuelt havde rettet det, så kan det være dét problem som du oplevede med 20120405 firmwaren, mens det problem du oplever nu er pga. 20130117-firmwaren. Det er dog rent gætværk fra min side, da jeg ikke ved hvad du har kørt med. Jeg kan dog konstatere, at på det Mythbuntu 12.04.2 testsystem som jeg har opsat nu, der kan jeg 100% konsekvent fremprovokere pixeleringen ved at skifte til firmware 20130117 - og fjerne problemet igen ved at skifte til 20120405.

Har du stadig brug for at jeg forsøger "lakmusprøven"?
Jeg har kun een HDHR og udfordringen er så at når jeg roder frem og tilbage så skal der på et tidspunkt scannes kanaler og sættes xmltv-id'er op påny.
Og lige præcis den proces synes jeg er pænt omstændelig ;-/

Nej, den test er ligegyldig nu...men hvis du har mulighed for det, må du meget gerne se om problemet bliver løst for dig ved at nedgradere til ovenstående 20120405 firmware.

En anden test som kunne være rigtig interessant, er om du ved pixelering ligeledes oplever overflows og tabte transport stream pakker i tuneren:

$ hdhomerun_config 1220517E get /tuner0/debug
tun: ch=auto:858000000 lock=a8qam64-6875:858000000 ss=100 snq=100 seq=100 dbg=-$
dev: bps=38016608 resync=0 overflow=4471
ts: bps=38016608 ut=89 te=0 miss=3193 crc=0
flt: bps=9381952
net: pps=891 err=0 stop=0

Mht. re-scanning af kanaler m.m. ved test, så kan man altid bare tage en backup af MythTVs database med mythconverg_backup.py[1] og lave restore med denne backup, når man er færdig med at teste. Hvis man er ekstra smart, kan man også tage en backup når man har opsat "test-miljøet", så kan skifte mellem produktion og test på 30 sekunder, blot ved at lave restore af den database som man ønsker smile

[1] http://www.mythtv.org/wiki/Database_Backup_and_Restore

#26 22-03-2013 09:12:49

HaghDK
Member
Registered: 07-09-2012

Kenni wrote:

Så fik jeg genskabt problemet - det er firmware 20130117 som triggede problemet.

Problemet løses øjeblikkeligt når jeg nedgraderer til firmware 20120405.

Firmwaren kan hentes herfra:
HDHR3-EU: http://download.silicondust.com/hdhomer … 120405.bin
HDHR-EU: http://download.silicondust.com/hdhomer … 120405.bin

Installationsguide på Mythbuntu 12.04.x:
1. Start en terminal og luk mythtv-backend:
$ sudo stop mythtv-backend

2. Kør Applications -> Multimedia -> HDHomerun Config GUI

3. Vælg tuneren, klik på fanebladet "Upgrade", vælg den downloadede firmware, klik på Upgrade.

4. Vent 3-4 minutter, programmet kommer formentlig op med en communication error undervejs når tuneren genstarter. Tryk "Rescan" et par gange og bemærk at firmware-versionen nu er 20120405. Luk HDHomerun Config GUI

5. Start backenden:
$ sudo start mythtv-backend

6. Start frontenden og kontroller at pixeleringen nu er væk smile

Nu hvor jeg alligevel har sat et testsystem op, prøver jeg at se om jeg kan finde en mere permanent løsning. Jeg skriver igen når jeg har fået kigget på det.

Jeg kan bekræfte at dette virker! Havde også i onsdags opdateret HDHR firmware til 20130117 med voldsomme pixeleringer til følge - og ingen afspilningsindstillinger i MythTV kunnne afhjælpe problemet. En downgrade til 20120405 fjernede problemet omgående.

#27 24-03-2013 16:40:39

jensk
Member

Hej Kenni.
Tak for din store indsats. Jeg har nu lagt om til Mythtv 0.26 med intern hdhomerun forbindelser uden brug af dvb-hdhomerun-DKMS drivere. Det virker problemfrit når firmware'n på min HDHR3EU er 20120405. Kanaler kan scannes og der er ingen pixeleringer.

#28 28-03-2013 08:55:29

Kenni
Administrator
Website

Så er der nyt i sagen smile

Jeg har været i dialog med Silicondust og problemet viste sig at være et performance-problem i forbindelse med PID-filtrering i tuneren. Problemet blev introduceret helt tilbage i firmware 20120424beta1 og alle firmwares til og med 20130323beta1 er berørt af problemet.

Silicondust har i dag frigivet en ny firmware, 20130328, som fixer problemet fremadrettet. Jeg kan ikke genskabe problemet med denne firmware på mit testsystem, så vi må håbe på at dette er et permanent fix smile Nu har jeg i hvert fald pushed den ud i mit "produktionssystem", så hvis det ikke virker perfekt, finder jeg meget snart ud af det.

HDHR3-EU: http://download.silicondust.com/hdhomer … 130328.bin
HDHR-EU: http://download.silicondust.com/hdhomer … 130328.bin

EDIT: Silicondust valgte at frigive en stable firmware dagen efter beta-firmwaren, jeg har derfor opdateret indlægget til at pege på denne firmware.

EDIT2: Ændringen i MythTV 0.25 som fremprovokerede performance-problemet i HDHR's firmware, er nu identificeret i fejlrapport #11475. Dette er stadig aktuelt for 0.26-fixes og master.

Last edited by Kenni (29-03-2013 11:00:21)

#29 16-04-2013 07:18:43

Louis
Member
Website

Nu har jeg kørt med MythTV's indbyggede HDHR-support i et par dage og med en HDHR3-EU med nyeste fimware, men jeg synes dog, at der kommer enkelte pixeleringer.
Kan det virkelig passe, at den eksterne HDHR-driver er lidt bedre? For disse udfald var ekstremt sjældne med denne.

#30 16-04-2013 07:51:08

Kenni
Administrator
Website

Louis wrote:

Nu har jeg kørt med MythTV's indbyggede HDHR-support i et par dage og med en HDHR3-EU med nyeste fimware, men jeg synes dog, at der kommer enkelte pixeleringer.
Kan det virkelig passe, at den eksterne HDHR-driver er lidt bedre? For disse udfald var ekstremt sjældne med denne.

Jeg har ikke selv oplevet pixeleringer på mine to HDHR3-EU med 20130328 firmwaren (som jeg har kørt med i 2,5 uger nu) på Yousee Kbh. Men ja, det grundlæggende problem i MythTV, som resulterede i performance problemer på HDHomerun, er ikke udbedret.

Hvor ofte oplever du problemet? Er det specifikt når du optager flere programmer? Hvor kraftig er din backend (CPU)?

#31 16-04-2013 08:10:48

Louis
Member
Website

Kenni wrote:
Louis wrote:

Jeg har ikke selv oplevet pixeleringer på mine to HDHR3-EU med 20130328 firmwaren (som jeg har kørt med i 2,5 uger nu) på Yousee Kbh. Men ja, det grundlæggende problem i MythTV, som resulterede i performance problemer på HDHomerun, er ikke udbedret.

Hvor ofte oplever du problemet? Er det specifikt når du optager flere programmer? Hvor kraftig er din backend (CPU)?

Det flere gange omkring 3-5 på en udsendelse af en halv times varighed. Det er et 1-2 sekunder ad gangen hvor jeg lige ser regnbuer.

Det er en Atom 1,6 Dual core nettop med Nvidia ION og 4 GB ram og kun ved en udsendelse ad gangen.

Jeg har ikke mulighed for at optage flere udsendelser ad gangen, ej heller hvis jeg fx ser tv på min laptop og mediacenter. Det ene signal vil pixelere, men ved en ad gangen og ekstern hdhr-driver plejer det at gøre ganske fint.

Jeg antager, at det ville nok ville være bedst, at skifte tilbage til esktern driver, især set i lyset af hardware specs og det faktum at fejlen i MythTV reelt set ikke er udbedret endnu.

#32 16-04-2013 08:15:57

Kenni
Administrator
Website

Louis, jeg synes at kunne huske, at nogle af dine tidligere indlæg bar præg af, at du ikke oplevede det samme problem som de andre der oplevede pixelering. Det kunne også godt stemme overens med at du oplever problemet i så ekstrem grad. Inden du skifter tilbage, gider du så ikke lige at teste om det reelt er samme problem som du oplever?

Når du oplever pixelering mens du ser Live TV, så lad programmet køre videre og kør så følgende kommandoer:

hdhomerun_config $ID get /tuner0/debug
hdhomerun_config $ID get /tuner1/debug

...hvor du udskifter $ID med din HDHR's ID. Hvis du i udskriften ser at "overflow" og "miss" er "0", så er det et andet problem som du oplever.

#33 16-04-2013 08:20:10

Louis
Member
Website

Jeg tjekker enten i aften eller i morgen og vender tilbage smile

#34 11-08-2013 16:56:34

Louis
Member
Website

UPDATE: Det kører igen. Må have været et udfald, der havde med min kabeludbyder at gøre.

Jeg skiftede over til den indbyggede mythtv-understøttelse for min hdhomerun-tuner, og eftersom det kørte uden problemer, (dog stadig kun en tuner ad gangen) glemte jeg alt om det. Har kun en indstillet i MythTV.

Mythbuntu 12.04.4 - kernel 3.2.0-51-generic - MythTV 0.25.0+fixes.20120410.1f5962a-0ubuntu1

Så forleden, da jeg sad og så Huset på Christianshavn gik der koks i den igen. Dog ser problemet ret anderledes ud nu og problemer ligger uanset driver i MythTV samt i HDomeRun Config GUI og jeg får nu 0 i overflow og error, som Kenni nævnte.

På DR1 og TV2, der har bedst modtagelse ligger signalstyrke nu på omkring 54%, signalkvaliteten på omkring 64% og symbolkvaliteten på 100%.

DUMP TV2 720i:

louis@louis-laptop:~$ hdhomerun_config TUNERID get /tuner0/debug
tun: ch=auto:770000000 lock=a8qam256-6900:770000000 ss=59 snq=46 seq=0 dbg=-608/9437
dev: bps=50875808 resync=769 overflow=0
ts:  bps=50874304 ut=74 te=122588 miss=8583 crc=15
flt: bps=13080288
net: pps=1242 err=0 stop=0

DUMP TV3+ 1080i - signalstyrke ~58%, signalkvalitet ~44%, symbolkvalitet 0%:

louis@louis-laptop:~$ hdhomerun_config TURNERID get /tuner0/debug
tun: ch=auto:770000000 lock=a8qam256-6900:770000000 ss=59 snq=46 seq=0 dbg=-608/9437
dev: bps=50875808 resync=769 overflow=0
ts:  bps=50874304 ut=74 te=122588 miss=8583 crc=15
flt: bps=13080288
net: pps=1242 err=0 stop=0

Jeg undrer mig lidt over den store forskel fx i symbolkvaliteten og frygter lidt, at måske skyldes opsætning af nye LTE-master, og eneste løsning er udskiftning af antennestik i husstanden. Måske jeg skulle prøve at sætte min tuner direkte til antennestikket og se om det ændrer problemet og det derved skyldes dårlige antennestik.

Last edited by Louis (13-08-2013 00:54:29)

Board footer